Rynek literacki ciągle się rozrasta. Coraz więcej osób aspiruje do wydania własnej książki. Możliwości jest całe mnóstwo – żadna nie jest jednak idealna, a przynajmniej nie zawsze. Jak podjąć świadomą decyzję i wydać książkę tak, aby to się opłacało?
Tradycyjne drogi wydania książki, a outsourcing wydawniczy
Podstawową ścieżką do wydania książki jest udanie się do wydawnictwa i przedłożenie im swojego utworu. Gdy osoba decyzyjna zaakceptuje tekst – placówka zajmuje się drukiem i dystrybucją w zamian za dzielenie zysków ze sprzedaży książki. Autor otrzymuje tantiemy i wszyscy są zadowoleni.
Niestety w praktyce wydawnictwa nie są zbyt skłonne, aby podjąć się takiego zadania. Na pewno zaś nie w ramach współpracy z debiutującym autorem. Ten będzie musiał raczej zapłacić dość pokaźną sumę wydawnictwu, aby to zajęło się edycją, korektą, grafiką, marketingiem i całą resztą czynności wydawniczych.
Trzecim wyjściem jest samodzielne wydanie książki. Często jednak wiąże się ono z jeszcze większymi kosztami, ponieważ debiutujący autor nie miał jeszcze okazji uzyskać korzystnych warunków współpracy w drukarniach i studiach projektowych.
Dla początkujących i debiutujących pisarzy najlepszym rozwiązaniem będzie outsourcing wydawniczy. Pozwala on zminimalizować koszty, przy jednoczesnym uzyskaniu maksymalnego zysku.
Usługi wydawnicze, które obejmuje outsourcing są zazwyczaj kompleksowe. Co dokładnie należy przez to rozumieć?
Jakie usługi wydawnicze są realizowane w ramach outsourcingu?
Gdy autor decyduje się na outsourcing wydawniczy, ma zazwyczaj kilka pakietów usług do wyboru. Różnią się one między sobą nakładem, zakresem wykonanych czynności i oczywiście ceną.
Wbrew pozorom, aby pierwsza książka się zwróciła, lepiej jest nie oszczędzać na outsourcingu i wybrać taki pakiet, który zawiera najlepiej wszystkie poniższe usługi wydawnicze:
- Edycja i korekta całego tekstu
- Stworzenie projektu okładki i ewentualnych ilustracji
- Dystrybucja e-booków
- Możliwie największy nakład książki
- Marketing
Wykonanie wszystkich tych czynności wymaga od dobrze zorganizowanej firmy mniejszego wysiłku, niż od jednej osoby, jaką jest autor. Z tego powodu również koszty outsourcingu wydawniczego będą niższe, niż samodzielnego wydania książki.
Co jeszcze wpływa na cenę usług wydawniczych?
Koszt druku książki – od czego zależy cena usług wydawniczych?
Ostateczny koszt druku książki i jej wydania jest związany przede wszystkim ze skalą działania. Im większy nakład i im dłuższy tekst, tym cena będzie wyższa. Również w przypadku, gdy działania marketingowe będą prowadzone na szeroką skalę – koszt druku książki wzrośnie.
Z tego powodu jest trudno określić chociażby widełki cenowe. W zdecydowanej większości przypadków drukarnie i wydawnictwa dokonują indywidualnej wyceny.
Wydanie swojej pierwszej książki nie musi być ani trudne, ani drogie. To za sprawą dzisiejszych udogodnień, takich jak outsourcing wydawniczy. Dla debiutujących lub początkujących autorów okazuje się on być najbardziej opłacalnym rozwiązaniem. Dotyczy to zarówno finansów, jak i wysiłku.