Produkt bardzo rzadko dociera do klienta bez opakowania – nawet produkty używane przychodzą w czymś w rodzaju opakowania. Jeśli jednak mowa o oficjalnych opakowaniach produktowych, to spełniają one wiele funkcji. Nie obędzie się bez nich strona marketingowa, jak i po prostu bezpieczeństwa danego przedmiotu. Jednak produkcja opakowań tego typu nosi ze sobą w Polsce pewną opłatę, która nosi miano opłaty produktowej. Czym ona jest i jak ją obliczyć?

Opakowania produktowe – czym są?

Nie poniesiemy oczywiście opłaty za pudełko wykonane do użytku własnego – byłoby to dość komiczne. Opłata produktowa będzie dotyczyć opakowań produktowych, czyli takich, których produkcja odbywa się w celu zapakowania przedmiotów sprzedaży. W takim rozumieniu opakowania produktowe to wszystko to, co samo nie jest produktem, a co dochodzi razem z nim do klienta. Bardzo łatwo się domyślić, że jest ich niezwykle dużo. Opakowania papierowe jeszcze nie są problemem dla środowiska, ale niestety plastik już tak – stąd właśnie wprowadzenie opłaty produktowej.

Czym jest opłata produktowa i kto musi ją uiścić?

Pojęcie to i związany z nim obowiązek istnieje od 2014 roku. Jest ściśle związana ze zmniejszeniem zanieczyszczenia naszej planety. Dotyczy ona każdego, kto wytwarza opakowania produktowe, a jednocześnie nie wywiązuje się z recyklingu w obowiązujących ramach. Opłata produktowa ma za zadanie zmotywować przedsiębiorców, aby szukali lepszych rozwiązań recyklingowych. Jest wiele sposobów, aby zapewnić odpowiedni recykling w cenie mniejszej, niż opłata za jego niezapewnienie. Najczęściej można tego dokonać, współpracując z organizacjami odzysku opakowań. Jest oczywiście też możliwość robienia tego samemu, ale jest to opcja kosztowniejsza.

Kto podlega obowiązkowi recyklingu opakowań?

  • przedsiębiorcy, którzy wytwarzają, importują bądź w jakiś sposób nabywają produkty opakowaniowe,
  • przedsiębiorcy, na których zlecenie wykonane były produkty opakowaniowe i na których znalazły się ich oznaczenia,
  • przedsiębiorcy, którzy pakują produkty i wprowadzają je na polski rynek,
  • przedsiębiorcy, którzy prowadzą handel detaliczny w jednostkach powyżej 500m2, sprzedając produkty w opakowaniach.

Oczywiście należy pamiętać, że jeśli dany przedsiębiorca jest na tej liście, a spełnia wymagania recyklingowe, nie musi uiszczać opłaty produktowej.

Opłata produktowa – stawki i opłaty

Wysokość opłat produktowych jest uzależniona od masy produktów, które zostały wprowadzone na polski rynek, jak i różnicy pomiędzy wymaganym a osiągniętym poziomem recyklingu. Nie można też zapomnieć o stawce jednostkowej, która różni się w zależności od produktu. Wszystkie informacje, oprócz właśnie stawki, są dokładnie znane dla przedsiębiorcy. Stawkę jednostkową można sprawdzić w ustawie o obowiązku i recyklingu opakowań. Przykładowo, w 2019 roku opakowania stworzone z drewna i szkła zostały wycenione na 0,30 zł.

Opakowania produktowe są nierozłączne z opłatą za ich niewystarczający recykling. Jest to bardzo łatwa do uniknięcia opłata, jeśli tylko przedsiębiorca zadba odpowiednio o recykling, jak i w przełożeniu – całą planetę.